Som opfølgning på mit indlæg om Better Globe, hvor jeg stiller spørgsmålstegn ved om det er pyramidespil eller legitim virksomhed, vil jeg gerne dele mere af min personlige historie. Måske kan du der allerede har investeret i konceptet, finde hjælp hvis du gerne vil ud, og måske kan jeg give et mere nuanceret billede af virksomheden, end du har fået andre steder.
Zetland er udkommet med en artikelserie og podcast, hvori blandt andet lidt af mine oplevelser er med. Den kan du høre her: Jeg tror det er svindel

Min historie med Better Globe

Jeg havde grundlæggende to intentioner med at give Better Globe en chance: Velgørenhed og at undersøge firmaet indefra.

Efter at have læst rigtig meget om Better Globe og hørt en del både kritiske og personlige historier, ville jeg gerne undersøge tingene selv.
Jeg havde læst en del der absolut ikke lød godt og jeg havde mest af alt en intention om at komme til bunds i fup og fakta. Det er også derfor jeg aldrig har investeret store penge, men blot små 1000,- kr. Min holdning til de penge var, at det i store hele var velgørenhed på den måde som jeg foretrækker det – altså penge der arbejder ude i samfundet og gør mennesker selvforsynende. Kombinationen af velgørenhed og klimatiltaget gør, at jeg slet ikke fokuserede på profitten, selvom jeg er aktiv investor. Det lød nemlig for godt til at være sandt og risiko samt afkast hænger jo som bekendt sammen.

Jeg købte et enkelt træ den 29. marts 2019.

Hjemmesiden var meget gammeldags skruet sammen og det var lidt vanskeligt at finde ud af, hvordan selve købsprocessen foregik.
Jeg vidste godt at det var normalt at man havde et slags affiliate eller reference link fra en sælger, men jeg valgte med vilje ikke at købe igennem sådan et link. Jeg kunne nemlig ikke gennemskue hvor stor en del af min investering, der så ville gå til kommission hos sælgeren (de kaldes skiftevis kontaktperson eller ambassadør).
Det med det gammeldags og ubehjælpsomme webdesign undrer mig en del, efter at have set de norske regnskaber. Der burde være råd til velfungerende teknik. Men også på supportdelen sker der ting som er lidt underlige. Fx bliver der svaret fra personlige mailadresser, med links til andre hjemmesider end Better Globes egen (deres personlige salgsplatform). Det er også lidt tilfældigt om det er en normand, svensker eller dansker der svarer.

Pyramidedelen af Better Globe er efter min mening meget svær at gennemskue. Man kan ikke se, at folk der hverver andre til at sælge, også får kommission af de nye sælgeres “ofrer”. Man ikke se hvad en sælger får i løn – heller ikke hvis man som interesseret kommende sælger dykker ned i materialet der er offentligt tilgængeligt.
Faktisk vidste jeg ikke at Better Globe var MLM (multi level marketing, den lovlige udgave af pyramidespil), da jeg var blevet oplyst af en ambassadør, at det blot var et affiliate link. Havde jeg vidst det, havde jeg ikke brugt så meget som en krone, da jeg hader MLM og alt det der følger med af overbetalte skodprodukter, sekteriske arrangementer og dundersalg til familie og venner. Og ja, jeg generaliserer, for jeg har aldrig oplevet det modsatte.

Jeg kunne ikke få lov at blive fri for en kontaktperson

Den 3. april blev jeg ringet op første gang. Det var en nordmand (som jeg ikke husker navnet på) som blot spurgte mig om det kunne passe at jeg ikke havde nogen kontaktperson. Jeg sagde, at jeg ikke var interesseret i at have en sådan.

Dagen efter fik jeg en mail fra endnu en nordmand, skrevet fra hans mobiltelefon.

Hei. 

Har du kontakt med din kontaktperson i Better Globe 
slik at alt er ok? 


Eller er du helt ny og ikke har noen dedikert person 
som anbefalte deg å bli kunde hos Better Globe? 

Jeg skrev tilbage at jeg ønskede at min investering gik til træer, ikke til kontaktpersoner.

Herefter tænkte jeg ikke mere over det, før jeg 13. juli modtog en voldsom lang mail, en kommentar til mit kritiske indlæg på bloggen med samme indhold, samt en SMS og nogle opringninger. Det var en kvinde der kaldte sig “min kontaktperson”.

7 træer i alt

Min strategi når jeg investerer et nyt sted, er altid at prøve købsprocessen af, med den mindste investering muligt – i dette tilfælde altså 17 eur. Dette er fordi penge har det med at forsvinde i overførsel, veksling, brugeroprettelse mm. og jeg ville se dem lande det rigtige sted, før jeg sendte hele beløbet.

Da jeg købte træer anden gang den 5. april, oprettede Bette Globe automatisk en konto mere til mig, på trods af, at jeg var logget ind på den første under hele købsprocessen. Da jeg gjorde opmærksom på dette, sammenlagde de de to profiler til den nye. Jeg vil tro det er her, de har sneget en kontaktperson ubemærket ind på mig.

Når man er logget ind har man adgang til nogle flere funktioner og mere information, og jeg gik på jagt efter oplysninger. Selvom jeg ikke havde tilmeldt mig nyhedsbrev, så begyndte jeg at få underlige mails om arrangementer jeg var så heldig at kunne deltage i og nogle smagløse forherligende mails om selskabets ejer og stifter. Det lignede næsten en guru og jeg skyndte mig at sætte disse mails på spam.
Jeg blev mere og mere opmærksom på, hvor usmageligt det hele er. Det der blev fremlagt som nærmest velgørenhed, med billeder af glade fattige afrikanere og klimakamp med massere af Better Globe logoer mm. omkring sig, var nu ændret til at være cool cash, og jeg var heldig at være med på vognen. Nu skulle jeg være afsindig rig! – altså købe mere, købe på automatik hver måned osv. osv. …
Når jeg overhoved har lyst til at påtage mig den åbenlyse risiko der ligger i at købe noget som helst hos Better Globe, er det fordi jeg kan se, at i hvert fald nogle af pengene går til træer og til et bedre liv for fattige afrikanere. De rammer derfor helt forbi sådan en som mig, med disse invitationer til “investormøder”, som jeg ovenikøbet havde frabedt mig at modtage.

Jeg prøvede derfor at kontakte nogle af de danske folk fra Better Globe og stillede en del spørgsmål til forretningsmodellen. Hvis man kontakter “support”, bliver man nemlig bedt om at tale med sin kontaktperson. Smart! Så slipper det officielle Better Globe for at hæfte for udtalelser. Min kontaktperson har fx fortalt i en mail, at pengene slet ikke kommer fra salg af træer, men fra et eksorbitant antal kedeligt udseende armbåndsure (jeg kender ikke mange der bruger den slags mere). Allerede inden jeg købte mit første træ, havde jeg set at stifteren Rino tidligere er blevet anklaget for svindel med lignende forretningsmodeller. Han var dog ikke blevet dømt og er man ikke døm så bør folk jo få en chance …

Kritiske indlæg på Facebook

I de investeringsgrupper jeg er i på Facebook, blev der oftere og oftere stillet spørgsmål, eller direkte reklameret for Better Globe. Det spredte sig som ringe i vandet og det blev næsten en joke, at hver gang en stillede et kritisk spørgsmål, så blev tråden invaderet af særligt en person. Hun skrev den samme reklame gang på gang (omformuleret i personlig tone), uden nogensinde at forholde sig lødigt til selve kritikken eller de spørgsmål der var. Fuldkommen ligesom den alenlange skrivelse, min påduttede kontaktperson havde udsat mig for.

Det er en meget vigtig pointe: Enhver form for kritik mødes af en lang positiv og personlig salgstale. Altid venlig og beskrivende overfor den fantastiske investeringsmulighed og kun med få ord affærdiger kritikken, med sætninger som. Ja, hvis man ikke ønsker at sætte sig ind i tingene osv. Den mest brugte sætning er også, jeg har været i Afrika og set træerne med egne øjne. Som om det skulle være en særlig sikkerhed mod svindel. Min oplevelse er, at de må have været på kursus i at opføre sig coach-agtigt og venskabeligt.

Jeg ændrede som du kan se nedenfor mening om Better Globe til 100% negativ, og udtalte mig derfor meget kritisk, i nogle af de opslag hvor folk søgte erfaringer. Dette fik en ambassadør til tilbyde at købe mine 7 træer. Det blev skrevet i en tråd i en af grupperne og hun sendte mig en privatbesked, som jeg dog overså da den lå i en messingermappe fra folk jeg ikke er venner med. 1000,- er indenfor en risikoramme som ikke betyder så meget for mig, så jeg glemte alt om det, ind til jeg blev kontaktet af Zetland. Jeg ville derfor undersøge om tilbagekøbet kom med en klausul og fandt beskeden frem, skrev tilbage om det stadig galt – det gjorde det ikke, men jeg kunne kontakte min kontaktperson. Her var det så jeg opdagede, hvad begrebet kontaktperson egentlig dækkede over. Det var jo derfor jeg var blevet spammet med information, det var min kontaktperson der havde sendt mig al det gas og ragelse. Jeg havde set det som masseudsendte nyhedsbreve. Fy for pokker, det var dråben, jeg ville prøve at komme ud!
Jeg spurgte om hun havde lyst til at gentage ambassadørens tilbud, men hun var sur. Hun skrev blandt andet:


Du valgte ikke at lægge mit svar op på dit negative opslag, men er fortsat med at kritisere Better Globe og så tvivl om vores integritet, hvilket – for mit vedkommende – lukker ned for en dialog. 

Hun glemte bare behændigt, at hele hendes monsterlange kommentar ikke var dialog, men en lang salgstale som kun kunne forstås som forsøg på at hverve nye kunder via min blog.

Jeg skrev så til support og vupti var der en som sendte mig en kontrakt på overdragelse – helt uden nogen forpligtelse, sendte mig pengene og dagen efter var min konto lukket. Det havde måske lidt at sige, at Zetland på det tidspunkt også havde været i kontakt med dem?
Men ude er jeg altså!
Jeg vil opfordre alle der vil ud, til at lave larm og kontakte Better Globes support og gøre opmærksom på, at de har hørt jeg kom ud. Kontakt også alle kontaktpersoner, ambassadører og andre i dit netværk og fortæl dem, at du bliver en dårlig reklame, hvis de ikke køber dig ud.
Den bedste måde at bekæmpe det på, er helt sikkert ved at råbe højt som en der har været ind i det.

Vanviddet om regnskaberne

Den ene af de personer jeg skrev sammen med tidligere i forløbet, lød sådan set villig nok til at dele oplysninger med mig. Jeg måtte dog igennem en lang række opfordringer, før jeg fik hjælp til at finde et regnskab. Jeg skulle igennem en oprettelse på en platform i Norge, hvor jeg kunne downloade noget der lignede et regnskab.
Dette regnskab viste et overskud. Det sagde bare intet om træerne eller de afrikanske forretninger. Jeg blev ved at gå personen på klingen, selvom jeg efterhånden blev påduttet sætninger i retning af “det får du intet ud af at læse, da man skal have evner indenfor regnskab, for at kunne forstå det” osv osv. Ret nedgørende overfor min intelligens og helt uvidende om hvor mange regnskaber jeg selv har lavet. Jeg blev dog ved, og fik så forklaret, at der rent faktisk var underskud i den afrikanske del af Better Globe og at udbetalingerne rigtig nok blev dækket af nye investeringer.
Hvordan kan der være million i overskud i det norske firma, men underskud i det afrikanske?
Da jeg blev klar over dette, ændrede jeg mit blogindlæg til at fraråde køb. Herefter blev jeg en ret “populær person”, målt på henvendelser fra personer omkring Better Globe.
Jeg måtte sætte flere telefonnumre på blokering, og modtog blandt andet den famøse mail (SMS, kommentar og opringninger) fra min “kontaktperson”.


Som du kan høre i Zetlands podcast, er jeg ikke den eneste der ikke har måttet se de afrikanske regnskaber. De bliver holdt skjult.

Afslutningsvist vil jeg gerne sige, at jeg jo blot er en privatperson, der har forsøgt at dykke ned i det jeg kunne. Jeg er klar over mange vil tage sig til hovedet og tænke, hvor dum kan man være, og det kan da også virke ret dumt at indlade sig med Better Globe, med den viden jeg har tilgængelig nu. Men den viden var jo netop ikke til stede og et af problemerne er, at mange kloge mennesker med masser af integritet stadig taler varmt for projektet.
Jeg tror bestemt at det er svindel, men døm selv.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Fire Life
Scroll to Top