Gire Mobility: Er det værd at køre for dem?

Som chauffør for Gire Mobility får man et fleksibelt job med frihed til at vælge opgaver. Men bag den tiltalende facade gemmer sig en række udfordringer, som kan gøre jobbet mindre attraktivt, end det umiddelbart lyder. Her er mine erfaringer med at arbejde for Gire.

En anderledes ansættelse – uden kontrakt

Jobbet var opslået på Jobnet.dk som et almindeligt job, men det viste sig langt inde i ansættelsesprocessen, at der ikke var tale om en ansættelse. Jeg fik ingen kontrakt men skulle være “freelancer” – hvilket vil sige selvstændig gennem Factorfly.com som så får en procentdel af ens fakturabeløb – og hele onboarding-processen foregik digitalt. Jeg skulle uploade en video af mig selv, udfylde diverse informationer og gennemføre en samtale med en ung fyr over Google Meet. Senere blev jeg sammen med en gruppe andre samlet i en reception i et kontorhotel, hvor Giro Mobility holder til – dog uden at deres navn fremgik af stedets oversigt.

Her fik vi udleveret en kasket og et identifikationskort, hvor mit navn dog ikke var påtrykt, blot var der et felt jeg skulle underskrive i.

Man får ingen oplysninger om lønnen, før man er klar til at påtage sig opgaver. I Factorfly fremgår en timeløn, men den har intet med virkeligheden at gøre, og skifter fra opgave til opgave.

Chaufførarbejdet for Gire i praksis

Som chauffør får man opgaver gennem en app, hvor man kan byde ind på transport af biler. Men konkurrencen om opgaverne er hård, og det lykkedes mig kun at sikre to opgaver på to måneder, før andre havde snuppet dem. Ofte var opgaverne væk efter mindre end et minut. Et gennemgående problem er dog, at betalingen for opgaverne ikke står mål med den tid og de omkostninger de kræver, og der er da også en lang række opgaver jeg har nægtet at tage.

For eksempel tilbydes de fleste opgaver til ca. 250 kr. pr. styk. Men for at komme frem til bilerne skal jeg bruge halvanden time med offentlig transport. Efter at have afleveret bilen skal jeg jo også tilbage. Det samlede tidsforbrug – inklusiv obligatoriske opgaver som at tage minimum 12 billeder (der er krav til hvilke) af bilen før og efter turen fra alle vinkler, registrere kilometertal og indsende oplysninger via appen, samt sætte sig ind i bilen – gør, at timelønnen i sidste ende er ekstremt lav.

Nogle opgaver betales med mange penge. Fx ser en opgave til ca. 1300,- attraktiv ud, men kræver man kører til den anden ende af landet. Ok tænker man, men så ser man, at bilen skal afleveres flere hundrede km hjemmefra. Den slags opgaver tilbydes fx to timer før de skal udføres, men det tager 7 timer at komme derhen. Man kan undre sig over hvem pokker der planlægger turene, så når man ser den slags spild af andre menneskers tid.

Uforudsete opgaver og udgifter

Jobbet som chauffør for Gire indebærer ekstra opgaver, som ikke fremgår af beskrivelsen. Jeg oplevede eksempelvis at skulle vente i kø hos bilforhandlere, fordi de ikke var klar til at udlevere bilerne og andre kunder blev prioriteret (trods anden aftale med Gire), hvilket forsinkede hele processen.

Derudover blev jeg opfordret til at anskaffe mig et elløbehjul, så jeg kunne komme hurtigere frem til bilerne. For mig er det et udstyr, som firmaet burde stille til rådighed – men her bliver man mindet om, at man reelt ikke er en del af virksomheden.

Betalingen sker som nævnt via Factorfly, hvilket betyder, at man først modtager sine penge den 30. i måneden efter opgaven er udført. Der er lidt administrativt arbejde, man altså også skal udføre. For at få refunderet transportudgifter skal man selv hente oplysninger fra Rejsekortets hjemmeside og indsende dem. Alt i alt kræver det yderligere tid og administration at få sin løn og udgifter dækket.

En følelse af fællesskab – eller hvad?

Hver fredag modtager chaufførerne en mail, der forsøger at skabe en følelse af fællesskab. Men indholdet kan også vække bekymring. I en mail blev det fx nævnt, at en chauffør var blevet “opsagt” på baggrund af rygter om at have kørt påvirket, og en anden blev opsagt for at have lavet en aftale med en forhandler udenom Gire Mobility. Men uden en kontrakt er det svært at se, hvordan firmaet kan stille krav til chaufførerne.

Min undren over Gire Mobility

Jeg undrer mig over at firmaet er registreret i Norge og der ikke ser ud til at være nogle modne ansvarlige.
Jeg undrer mig over ikke at skulle aflevere straffeattest eller kørekort, jeg kører trods alt med andre menneskers biler.
Jeg undrer mig over, at der kun er ansat nogle virkelig unge fyre til at stå for det administrative og ansættelsen af nye chauffører.

Og så synes jeg metoden med ikke at have ansatte er usmagelig.

Jeg bryder mig bestemt heller ikke om, at man nærmest bliver holdt i uvidenhed før man er kommet igang – det er en sekt eller MLM virksomhed værdigt …

Konklusion

Min oplevelse med Giro Mobility har været præget af skuffelser. Da jeg blev patroniseret fordi jeg venligst gjorde opmærksom på at betalingen var for lav, stoppede jeg. De valgte at se det som om, at konceptet bare ikke passede til mig. Igen var virksomheden voldsomt glat, i stedet for at fremstå seriøs.


.

Min anbefaling

Gire Mobility virker som een stor omgåelse af de danske lønmodtageres rettigheder og en udnyttelse af folk, der søger fleksibelt arbejde. Hvis du overvejer at blive chauffør for Giro Mobility, bør du derfor overveje, om tidsforbruget og de økonomiske vilkår står mål med indsatsen – Jeg mener det ikke!

Scroll to Top