I anledning af FireLife fylder 5 år, har jeg valgt at skrifte logo. Valget er faldet på Fugl Fønix, også kendt som Føniks. Denne legendariske fugl er kendt for sin evne til at genopstå fra sine egne aske og symboliserer dermed genfødsel, fornyelse og udødelighed. Et smukt billede på det vi gør som Fire-entusiaster, hvor økonomien kører i en uendelig cyklus.
Fugl Føniks
Historien om Fugl Fønix går tilbage til det gamle Egypten, hvor den blev associeret med solguden Ra. Ifølge egyptisk mytologi blev Fugl Fønix født af ild og kunne leve i flere hundrede år. Når tiden kom for Fugl Fønix’ død, byggede den sig selv et rede af krydderurter, stænger og krydderier, og antændte det med sin egen flamme. Fra asken genopstod Fugl Fønix så og begyndte et nyt liv.
I kinesisk mytologi er Fugl Fønix kendt som Fenghuang og anses for at være en symbol på lykke, harmoni og velstand. Fenghuang er en kombination af en fugl og en fjerdragt fra en påfugl og menes at repræsentere det kvindelige aspekt af yin og yang.
I vestlig kultur er Fugl Fønix blevet en populær figur og symboliserer håb og fornyelse. Historien om Fugl Fønix blev også tilpasset i litteratur og kunst. Et af de mest kendte eksempler er romanen “Harry Potter og Fønixordenen” af J.K. Rowling, hvor Fugl Fønix er et vigtigt element og symbol for modstanden mod ondskab.
I dag bruges udtrykket “Fugl Fønix” også i en overført betydning til at beskrive noget eller nogen, der kommer tilbage eller genopstår efter en periode med nedgang eller vanskeligheder. Det henviser til ideen om, at der altid er håb og mulighed for fornyelse, selv i de mørkeste tider.